Hoe vind ik mijn EAN-code?
De EAN-code identificeert nauwkeurig een leveringspunt voor elektriciteit of gas. U hebt deze code nodig als u verhuist, van leverancier verandert of een wijziging van uw meter aanvraagt.
Waar vind ik mijn EAN-code?
U vindt uw EAN-code snel op:
- Uw energiefactuur (uw maandelijkse factuur of de afrekeningsfactuur die u van uw leverancier ontvangt).
- Uw klantenzone bij uw energieleverancier.
- De offerte die u van ORES ontvangt als u die hebt aangevraagd.
- Ons online formulier. Hou uw meternummer bij de hand als u het formulier invult. Kent u het niet? Dan kunnen de onderstaande beelden u helpen om het te vinden.
Waarvoor dient de EAN-code?
De EAN-code dient als identificatienummer voor uw leveringspunt van elektriciteit of gas op het distributienet.
In deze situaties zult u uw EAN-code nodig hebben:
- Als u verhuist en u van adres verandert.
- Als u uw meter wilt wijzigen.
- Als u beslist om van leverancier te veranderen. Wilt u minder betalen? Dan is het een goed idee om regelmatig uw energiecontract te vergelijken.
Waar vind ik mijn meternummer?
Waarom mag u uw EAN-code nooit meedelen?
Uw EAN-code is vertrouwelijke informatie die alleen aan de bewoner of eigenaar van het gebouw wordt meegedeeld. Iemand met slechte bedoelingen die uw EAN-code heeft, zou uw energiecontract kunnen veranderen.
Alleen uw distributienetbeheerder (ORES) en uw huidige energieleverancier kennen uw EAN-code om professionele redenen. Elke poging tot misbruik van uw code kan leiden tot gerechtelijke vervolging.
Vragen in verband met dit onderwerp
Een opname op aanvraag kan - buiten de jaarlijkse opnameperiode - gepland worden, zowel door u als door ORES of uw energieleverancier. Dit is wat men een 'bijzondere meteropname' noemt. Dit kan gebeuren wanneer uw meterstand ontbreekt of wanneer meterstanden die foutief lijken, bevestigd moeten worden.
Om een bijzondere meteropname te vragen, belt u ons op 078/15.78.01 of plan een afspraak rechtstreeks online via deze tool.
Een digitale meter biedt veel voordelen, we sommen er enkele op:
- U hebt makkelijk toegang tot uw meterstanden, zowel bij energieafname als -injectie.
- Uw meterstanden worden automatisch opgenomen (u ontvangt een sms bij de meterstandopname).
- U hebt minder administratieve rompslomp (bij verhuizing, veranderen van leverancier, enz.): u moet alleen nog uw leverancier op de hoogte brengen.
- U kunt tools installeren en gebruiken om uw verbruik te analyseren en uw kosten te beheren (via aansluiting op de klantenpoort en data in real time).
- Het is eenvoudiger om uw verbruik op afstand te betalen (dankzij de zone voor het beheer van voorafbetalingen).
- Dankzij beheer op afstand kunt u sneller uw aanvragen beheren (een meter laten openen/afsluiten, enz.).