Hoe verloopt de opname van mijn meterstanden?
Correct opgenomen meterstanden garanderen dat u exact betaalt voor wat u verbruikt en geen cent meer!
Met een digitale meter
Als u een digitale meter hebt, hoeft u niets te doen. Uw meterstanden worden elke dag naar ORES verstuurd en één keer per jaar automatisch naar uw energieleverancier. Log in op uw myORES-klantenzone om uw elektriciteits- en aardgasverbruik elke dag op te volgen en te analyseren.
U vindt ook gedetailleerde informatie over de energie die u hebt afgenomen van en geïnjecteerd in het net in uw myORES-klantenzone.
Met een elektromechanische meter
Om de twee jaar ontvangt u van ons een brief waarin we u vragen om ons uw meterstanden van elektriciteit en/of gas te bezorgen. Uw meterstanden doorgeven is heel eenvoudig. Noteer de laatste 4 cijfers van het meternummer en uw meterstanden (alleen de cijfers vóór de komma).
Wil je de volgende uitnodiging voor het coderen van indexen per e-mail ontvangen? Vul dan dit formulier (fr) in.
Hoe vraagt u een informatieve meterstand aan?
- Hebt u een digitale meter? Neem dan rechtstreeks contact op met uw energieleverancier.
- Hebt u geen digitale meter? Dan bieden we u de mogelijkheid om ons uw meterstanden door te geven. Wij geven uw gegevens vervolgens door aan uw leverancier. Binnen een maand vóór of na een andere meterstandopname kunt u geen informatieve meterstanden aanvragen. Informatieve meterstanden aanvragen doet u via ons online formulier. U ontvangt binnen 5 werkdagen een antwoord via e-mail.
Door informatieve meterstanden aan te vragen kunt u:
- extra informatie inwinnen over uw energieverbruik / energieproductie;
- een herziening van uw voorschotten aan uw energieleverancier aanvragen.
Opmerking: informatieve meterstanden vervangen niet de jaarlijkse opname van uw meterstanden, de aanvraag van een rechtzetting of de opname van meterstanden wanneer u van leverancier verandert. Als het om één van deze laatste gevallen gaat, dient u de stappen te volgen die zijn aangegeven in uw brief of e-mail en dient u bijvoorbeeld uw klantenzone te gebruiken.
Vragen in verband met dit onderwerp
- Indien het om contractuele gegevens gaat (naam, postadres, enz.) nodigen wij u uit om contact op te nemen met uw energieleverancier.
- Indien het om technische gegevens gaat (meternummer, registers,…), nodigen wij u uit dit te melden via de rubriek " contacteer ons ".
Wanneer u vaststelt dat uw meterstand fout is, neem dan contact op met uw energieleverancier. Hij zal contact opnemen met ORES om een nieuwe meteropname te vragen en deze indien nodig te corrigeren.
Zelfs indien de fout in uw voordeel is, raden wij u aan uw leverancier op te hoogte te brengen. U zou anders onaangenaam verrast kunnen zijn bij de volgende regularisatiefactuur...
U vindt uw EAN-nummer op uw energiefactuur of op de brief voor de meteropname. Het is een getal met 18 cijfers.
Indien u geen factuur ter beschikking hebt, houd uw meternummer dan bij de hand en zoek uw EAN-code hier online.