Meter defect of ontregeld
Hebt u last van abnormaal elektriciteitsverbruik? Hebt u niet genoeg stroom om uw toestellen te laten werken?
Is uw meter met voorafbetalingfunctie defect? Kunt u uw energie niet betalen voordat u ze gebruikt?
Ik heb abnormaal elektriciteitsverbruik opgemerkt
Als u denkt dat uw meter niet correct functioneert:
- Overloop eerst uw verbruikshistoriek en controleer of er zich geen wijzigingen hebben voorgedaan in de manier waarop u energie verbruikt (nieuwe toestellen, andere energie voor uw verwarming, moeilijk aflezen van de meterstanden, enz.).
- Laat de elektrische installatie in uw woning controleren. Stroomverliezen (door een defecte isolatie of verouderde installatie) kunnen tot overbelasting leiden.
- Blijft het probleem zich voordoen? Neem dan contact op met ORES via 078/15.78.01 (maandag tot vrijdag van 8.00 u tot 20.00 u en zaterdag van 9.00 u tot 13.00 u / behalve op feestdagen). U kunt een metrologische controle van uw meter aanvragen.
Metrologische controle, een woordje uitleg
Bij een metrologische controle komt een ORES-technicus bij u langs met een toestel om uw elektriciteitsmeter te testen.
- Als uw meter normaal functioneert, dient u deze controle te betalen (+/- € 104 excl. btw).
- Als uw meter niet normaal werkt, hoeft u de controle niet te betalen. Uw meter wordt vervolgens gratis vervangen. Bovendien:
- Als blijkt dat de meter een lager verbruik dan uw werkelijke verbruik heeft gemeten, dan wordt een rechtzetting opgesteld en moet u het verbeterde verbruik betalen.
- Als blijkt dat de meter een hoger verbruik dan uw werkelijke verbruik heeft gemeten, dan worden de meetgegevens verbeterd en naar uw leverancier gestuurd. Deze zal vervolgens een creditnota opstellen.
Als u niet akkoord gaat met de resultaten van de metrologische controle, dan kunt u een controle in het laboratorium aanvragen. Als daaruit blijkt dat uw meter geen enkel defect vertoont, dient u ook dit onderzoek te betalen (+/- € 860 excl. btw).
U kunt een metrologische controle telefonisch aanvragen op 078/15.78.01 (maandag tot vrijdag van 8.00 u tot 20.00 u en zaterdag van 9.00 u tot 13.00 u / behalve op feestdagen).
Ik denk dat er energie van mij wordt gestolen. Iemand heeft aan mijn meter geprutst. Wat kan ik doen?
Als u denkt dat u het slachtoffer bent van energiediefstal, dan kunt u de hoofdschakelaar uitzetten (u vindt die naast uw meter). Als de meter dan nog blijft draaien of als de cijfers bij een digitale meter blijven verhogen, neemt u contact met ons op: 078/15.78.01.
Als u net bent verhuisd naar een woning waar aan de meter lijkt te zijn geprutst (bijvoorbeeld omdat de verzegeling ontbreekt), bel ons dan ook op het nummer hierboven.
Raak vooral niets aan! Als u een illegale aansluiting opmerkt, laat u die zitten. U riskeert immers een elektrische schok te krijgen en als u de aansluiting zelf verwijdert, kunnen onze diensten de feiten niet meer vaststellen. ORES zal zelf uw meter weer in orde brengen.
Daarna zullen we een onderzoek naar de schuldige voeren. De persoon die illegaal stroom heeft verbruikt, zal die moeten betalen en bovendien een boete en de kosten van onze tussenkomst.
Ik heb onvoldoende vermogen voor mijn toestellen
Als de stroom uitvalt wanneer u verscheidene toestellen tegelijk inschakelt, betekent dit vaak dat u onvoldoende vermogen ter beschikking hebt.
Uw elektrische installatie is dan overbelast. Haal sommige toestellen die u niet nodig hebt uit het stopcontact en zet de hoofdschakelaar weer aan. Dit kan ook gebeuren als te veel toestellen op één enkel stopcontact zijn aangesloten.
Als u hebt geïnvesteerd in energieverslindende toestellen (elektrische auto, warmtepomp, zwembad, enz.) en u hiervoor meer vermogen wenst, vraag dan een offerte aan via deze link.
Mijn meter met voorafbetalingsfunctie is defect / ik kan mijn energie niet meer vooraf betalen
Als uw meter met voorafbetalingsfunctie defect is, belt u ons op 078/78.78.00.
Onze technicus komt bij u langs als het om een technisch probleem gaat waardoor u geen energie ontvangt. Vaak kan het probleem zelfs opgelost worden zonder dat een technicus ter plaatse moet komen.
Uw meter met voorafbetalingsfunctie is geprogrammeerd met een periode van niet-afsluiting en u beschikt over een noodkrediet. Dus als er zich een probleem voordoet met het opladen of als uw kaart defect is, hoeven onze technici niet langs te komen buiten de diensturen. U bevindt zich dan in een periode van niet-afsluiting.
Breng ons zo snel mogelijk op de hoogte als u problemen ondervindt met het opladen, zodat u uw noodkrediet niet opgebruikt (en dus niet zonder energie komt te zitten).