Het sociaal tarief
Het sociaal tarief is het laagste tarief op de markt.
Het is voorbehouden voor beschermde klanten. Het is van toepassing op klanten die ORES als sociale energieleverancier hebben.
Het sociaal tarief kan ook door een commerciële leverancier verleend worden aan klanten met het statuut van federaal beschermde afnemer.
Welke stappen u dient te zetten hangt af van uw statuut als beschermde klant:
- Gewestelijk beschermde klant: Alleen als ORES uw energieleverancier is, komt u in aanmerking voor het sociaal tarief. U moet:
1. Een attest van beschermde klant aanvragen aan de betrokken organisatie (OCMW, advocaat, erkend schuldbemiddelingscentrum) ;
2. Dit formulier invullen en er het attest aan toevoegen.
- Federaal beschermde klant: als u dit statuut geniet, zal uw commerciële leverancier automatisch het sociaal tarief op u toepassen. Als u klant wilt worden bij de sociale leverancier, dan kunt u dit formulier invullen. U dient dan uw attest van sociaal tarief aan dit formulier toe te voegen.
- Beschermde klant met een meter met voorafbetalingsfunctie: uw leverancier zal u naar ORES doorverwijzen, die dan uw sociale leverancier wordt en automatisch het sociaal tarief op u zal toepassen. Maar als u geen beschermde klant bent, moet u het maximumtarief betalen.
Hoe wordt het sociaal tarief berekend?
Het sociaal tarief wordt om de drie maanden berekend en gepubliceerd door de CREG en het geldt voor heel België.
Bij elektriciteit verschilt de prijs per kWh volgens het gebruikte metertype (enkelvoudig tarief, tweevoudig uurtarief, exclusief nachttarief en gas).
We gebruiken elke dag elektriciteit. En we moeten ervoor betalen. Maar wat houdt die rekening eigenlijk in? Waarom en voor wie betalen we? Ontdek het in deze animatie.